Unit-onderwijs

Unit-onderwijs of wel: 'anders organiseren'.

Op onze school werken we in de ochtend in basisgroepen, waarbij vooral de basisvakken (rekenen, taal en spelling) op het rooster staan. De ochtend duurt van 8.30 t/m 11.45 uur. Vanaf groep 4 gaan de kinderen om 11.45 in units uiteen en eten samen in hun unit en spelen samen op het scholplein of in de WOP. Vanaf 12.15 uur begint het middagprogramma.

We werken op school met 3 units:

1. Unit 1: de onderwaterwereld, bestaande uit de groepen 1, 2 en 3
  2. Unit 2: de savanne, bestaande uit de groepen 4 en 5
  3. Unit 3: de jungle, bestaande uit de groepen 6, 7 en 8.

Op het moment dat de kinderen in units werken betekent dit dat er wordt gewerkt in groepen waarbij kinderen van verschillende groepen bij elkaar worden geplaatst. De verdeling kan bijvoorbeeld plaatsvinden op basis van ontwikkelingsniveau op het gebied van technisch lezen. Ook de creatieve vakken en wereldoriëntatie kunnen plaats vinden in units.

Schooljaar 2024-2025:

Unit 1: De Onderwaterwereld. Deze unit bestaat uit de volgende groepen:

• Groep 1-2 Dolfijnen
  • Groep 1-2 Zeesterren
  • Groep 3A: Inktvissen
  • Groep 3B: Zeehonden

Unit-coördinator: Elien Perdon

De leerkrachten zullen binnen de unit veelvuldig samenwerken en overleggen om zorg te dragen voor een soepele overgang 1 > 2 > 3. Elke vrijdagcohtend is er zogeheten open deuren waarbij de kinderen van de groepen 1, 2 en 3 zelf kunnen kiezen waar en met wie ze gaan spelen en werken. Daarnaast werkt de unit dit schooljaar een aantal keer aan een zelfde thema. Ook de schoolreis zullen ze als unit samen beleven.

Unit 2: De Savanne. Deze unit bestaat uit de volgende groepen:

• Groep 4
  • Groep 5

Unit-coördinator: Angelique Cooke

Unit 3: De Jungle. Deze unit bestaat uit de volgende groepen:

• Groep 6
  • Groep 7