Missie odab Westerschool

Vanuit de Westerschool wijs de wereld in.

Op openbare basisschool Westerschool bieden we kwalitatief goed onderwijs in een warme en veilige omgeving. We streven ernaar dat iedereen zich welkom voelt en dat leerlingen met plezier naar school gaan. In deze veilige omgeving krijgen leerlingen de ruimte en het vertrouwen om zowel cognitief als persoonlijk te groeien tot zelfstandige, moedige individuen die goed voorbereid zijn op de toekomst.

Visie odab Westerschool

Ons onderwijs is gebaseerd op de vijf kernwaarden van Dalton: verantwoordelijkheid, zelfstandigheid, samenwerking, effectiviteit en reflectie. Het streven is de leerlingen elke dag te laten groeien in kennis, houding en vaardigheden op verschillende gebieden.

Kennis van de wereld
We vinden kennis van de wereld essentieel voor het begrijpen van die wereld en om je binnen die wereld te ontwikkelen. Hoe meer kennis je hebt, hoe beter de basis is voor het verder leren, succes in school en in je persoonlijke leven. Daarom besteden we naast de basisvaardigheden taal en rekenen veel aandacht aan wereldoriëntatie.

Media en technologieën spelen een grote rol in de moderne samenleving. We maken onze leerlingen mediawijs, zodat ze deze technologieën kunnen toepassen en begrijpen.

Lezen beschouwen we als cruciaal voor de ontwikkeling van onze leerlingen. Het vergroot niet alleen kennis en inzicht, maar draagt ook bij aan de sociaal-emotionele ontwikkeling en taalvaardigheid.

We werken er aan dat onze leerlingen lezen leuk vinden, hier plezier aan beleven en dit blijven doen.

Samen in de wereld

Leven en leren doe je niet alleen, maar vooral samen.

We gaan daarbij uit van de gouden driehoek kind – ouder – leerkracht. Deze driehoek laat de gezamenlijke verantwoordelijkheid zien, die ouders en school hebben voor de ontwikkeling van hun kind en onze leerling.

Samenwerking vindt op onze school voortdurend plaats: met en tussen leerlingen, leerkrachten, ouders en in relatie met de omgeving. We zien de school als een mini-samenleving: een oefenplaats waar leerlingen actief vaardigheden oefenen, die nodig zijn om succesvol deel te nemen aan de samenleving. We leren leerlingen oog en respect voor anderen te hebben en sociale vaardigheden te ontwikkelen. Burgerschap is een structureel onderdeel van onze schoolcultuur.

Groeien in de wereld

Op onze school krijgen de leerlingen de ruimte om te groeien, met specifieke aandacht voor hun persoonlijke ontwikkeling. Ze werken aan vaardigheden zoals veerkracht, flexibiliteit, doorzettingsvermogen en zelfkennis.

Een Daltonleerling heeft lef: hij durft eigen keuzes te maken, een mening te vormen en deze te uiten, uitdagingen aan te gaan, kan met tegenslag omgaan en is kritisch op eigen handelen. Groeien vraagt ook om een nieuwsgierige en onderzoekende houding. We zien het als onze uitdaging leerlingen eigenaar te laten worden van hun leerproces en resultaten door verantwoordelijkheid te nemen en intrinsiek gemotiveerd te zijn. Omdat de wereld continu verandert, zullen leerlingen zich een leven lang moeten blijven ontwikkelen. Dit vereist een bepaalde leerattitude: we willen leerlingen laten ervaren dat leren leuk is. Daarnaast willen we onze leerlingen de vaardigheden meegeven die het leren leren ondersteunen.