Scholengroep OPRON maakt deel uit van Opleidingsschool Noord-Nederland; dit is een Samen Opleiden & Professionaliseren partnerschap met verschillende schoolbesturen in de provincie Groningen en Drenthe en de Hanzehogeschool in Groningen.

Doelen van dit partnerschap zijn:

• De kwaliteit van aanstaande leraren en schoolteams tijdens en na de opleiding verhogen in aansluiting op de schoolontwikkeling en ontwikkelingen binnen het schoolbestuur;
  • Samen Opleiden en Porfessionaliseren in hun onderlinge samenhang vormgeven voor alle (aanstaande) leraren in de regio Noord-Nederland
  • Actief inspelen op de kwalitatieve en kwantitatieve vraag in de regionale onderfwijsmarkt

Samen met obs de Viermaster begeleidt odab Westerschool een werkplekteam van 12 studenten. Vanuit beide scholen is een schoolopleider aangesteld, die 1 dag per week is vrijgeroosterd om de 12 studenten te begeleiden. Vanuit de PABO is een instituutsopleider voor een halve dag vrijgesteld om een werkplekteam te begeleiden.
Voor obs Viermaster/odab Westerschool is Alita Kelder de schoolopleider.

Het organogram Samen Opleiden & Professionaliseren Opleidingsschool Noord-Nederland ziet er als volgt uit: