Wie zijn wij? 
Welkom in groep 3 Zeehonden! Wij zijn een heel gezellige groep, bestaande uit 17 kinderen:7 jongens en 10 meisjes. De leerkrachten zijn juf Nienke (maandag) en juf Elien (dinsdag tot en met vrijdag). 
 
Wat leren we in groep 3? 
Taal/ lezen 
In groep 3 ligt de nadruk op het leren lezen. Voor taal en lezen werken wij met de methode Lijn 3 van Uitgeverij Malmberg. Aan de hand van 12 thema's (waaronder thema's als Smakelijk eten, zon, maan en sterren en kunst) leren we steeds nieuwe woorden en zinnen lezen. We besteden veel aandacht aan het leren zingend lezen. We vinden het heel belangrijk dat we plezier hebben in het lezen en bieden daarom verschillende werkvormen aan om het leesplezier hoog te houden. 
 
Rekenen 
Rekenen doen we aan de hand van de methode Pluspunt. We werken elk blok in een werkboek, maar zijn ook veel spelenderwijs aan het werk. In eind groep 3 zal het volgende aan bod gekomen zijn: 

Verder tellen en terugtellen tot ten minste 100. 

+ en – sommen tot en met 10 (automatiseren). 

Optellen en aftrekken tot ten minste twintig in contextsituaties  

Samenstellen van bedragen in hele euro’s tot en met 20 euro met munten van 1 en 2 euro en biljetten van 5 en 10 euro 

Klokkijken hele en halve uren 

 
Schrijven 
In groep 3 leren we voor het eerst aan elkaar schrijven. Dit doen we met de methode Klinkers. Deze methode sluit aan bij de aangeboden letters in Lijn 3.  

 

KiVa 
We vinden het belangrijk dat we ons fijn voelen in onze groep, elkaar kunnen helpen en problemen zelf leren oplossen. In de KiVa kring (die we elke week hebben) bespreken we deze onderwerpen, gericht op de sociale- en emotionele ontwikkeling van de kinderen.  

 
Taakbrief en takenbord 
In groep 3 werken we voor het eerst met een taakbrief. Hierop leren we ons werk van de week plannen en aftekenen. We beginnen hier klassikaal mee, omdat het in het begin nog lastig kan zijn om de taakbrief zelf te lezen. In de tweede helft van het schooljaar gaan de kinderen dit zelfstandig doen. De taakbrief gaat op vrijdag mee naar huis en op maandag weer terug naar school. In de klas hebben we een takenbord waar de kinderen de dagindeling op kunnen zien en waarop de daltonkleuren zichtbaar zijn.